۲۳ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۳۱

سعادت انتقاد کرد؛

حذف بودجه انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه/ لزوم تجدید نظر در تخصیص آب کشاورزی به آذربایجان شرقی

حذف بودجه انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه/ لزوم تجدید نظر در تخصیص آب کشاورزی به آذربایجان شرقی

ارومیه - خبرگزاری مهر: استاندار آذربایجان غربی از حذف ردیف بودجه و اعتبار انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه طی سال آینده انتقاد و خواستار توجه ویژه مسئولان به این امر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، قربانعلی سعادت چهارشنبه شب در جلسه بررسی مشکلات حوزه صنعت آب و برق آذربایجان غربی در خصوص تخصیص  آب از ارس به دریاچه ارومیه گفت: متاسفانه ردیف اعتباری انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه برای سال آینده حذف شده است.

وی ضمن تاکید بر لزوم اجرای طرح انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه برای جلوگیری از مرگ حتمی این زیست بوم با ارزش بین المللی، اظهار داشت: با توجه به اینکه اجرای طرح انتقال آب پروسه ای زمان بر است، بروز کوچکترین مشکل در اجرای این طرح منجر به مرگ حتمی دریاچه ارومیه می شود.

استاندار آذربایجان غربی ضمن تشریح نگرانیها در خصوص منطقه آزاد تجاری ماکو، با اشاره به حق آبه این منطقه از ارس، ادامه داد: اگر این حق آبه به دریاچه ارومیه ریخته شود 80 هزار هکتار زمین کشاورزی منطقه بی آب می مانند و این در حالی است که برنامه ریزی برای انتقال کشاورزی از حوضه آبریز دریاچه ارومیه به حوضه ارس و گلاس و زاب انجام شده است.

سعادت با اشاره به در دست اجرا بودن 3 سد سیلوه، چپر آباد و کانی سیب در آذربایجان غربی و نقش مهم این سدها در جمع آوری آبهای سطحی و احیای دریاچه ارومیه، عنوان کرد: آبهای آذربایجان غربی که در احیای دریاچه ارومیه تاثیرگذار هستند نباید مورد غفلت واقع شده و اعتبار اجرای سدها از طریق فاینانس و یا اوراق مشارکت تامین شود.

وی با اعلام اینکه هم اکنون 3سد نازلو با پیشرفت فیزکی 30 درصد، سیمینه با پیشرفت فیزکی 37 درصد و باراندوز که فقط تونل آن احداث شده، سدهای بلا تکلیف آذربایجام غربی محسوب می شوند، گفت: این طرحها باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شوند.

وی خواستار انجام مطالعات لازم در راستا بررسی امکان رها سازی آب پشت سدها به صورت سیلاب به دریاچه ارومیه برای کاهش پرت آب شد و افزود: سد بوکان به سبب کاهش ذخیره 50 درصدی نیازمند بازنگری جدی است چرا که این سد برای تامین حق آبه برای پایین دست در زمان پر آبی احداث شده است.

استاندار آذربایجان غربی ضمن تاکید بر اینکه با وضعیت خشکسالی که 50 درصد کاهش آب داریم باید در تخصیص آب به کشاورزی در منطقه آذربایجان شرقی نیز تجدید نظر شود، اظهار داشت: بودجه آب برای آبرسانی خوی کم و دارای مشکلات جدی است چرا که خوی با جمعیت بالا و ظرفیت پذیرش بالا دارد از بودجه ناچیزی برخوردار است و در این میان تصفیه خانه های فاضلاب خوی اشنویه و تکاب و مسکن مهر با مشکلات جدی روبرو هستند.

سعادت از کمبود 60 هزار متر مکعبی مخزن آب آشامیدنی در آذربایجان غربی خبر داد و با بیان اینکه با کوچکترین مشکلی در زمینه آب دچار بحران جدی می شویم، گفت: طی چند سال گذشته آب آشامیدنی ارومیه ناپایدار بوده و چنانچه سد شهرچایی اجرا نمی شد امروز با این حجم جمعیت در استان دچار بحران های اساسی می شدیم.

وی با باین اینکه در صنایع کوچک مصرف آب بسیار پایین بوده و اجازه نمی دهیم صنایع آب بر در این منطقه راه اندازی شود، ادامه داد: ولی اگر هیچ آبی برای صنایع کوچک در نظر گرفته نشود، اشتغال جایگزین صورت نمی گیرد و به سبب نبود امکان توسعه کشاورزی، اشتغال در حوزه کشاورزی نیز پاسخگوی نیازهای معیشتی مردم منطقه نیست.

وی یادآور شد: هم اکنون  1500 مگاوات تولید برق در استان داریم در حالی که در پیک مصرف کمی بیشتر از 800 مگاوات مصرف داریم و این نشان می دهد که از نظر صنعت در نقطه صفر قرار داریم و در برق مصرفی در ردیف بسیار پایین قرار گرفته ایم و در منطقه آزاد ماکو امکان تامین 50 مگاوات برای فعالیت تجاری صنعتی وجود ندارد .

وی افزود: هزار و 54 روستای آذربایجان غربی تحت پوشش آب و فاضلاب نیستند و هر روستا نیازمند 10 میلیارد ریال اعتبار برای تحت پوشش قرار گرفتن است در حالیکه تنها 30 درصد قیمت آب شهری از روستائیان گرفته می شود بنابراین در قیمت آب نیز باید تجدید نظر شود.

کد خبر 2349737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha